روش‌های آموزشی مدرن ، زمان تغییر فرا رسیده است

قسمت ششم

ادغام روش های تدریس مدرن و سنتی

در مقالات قبل، مزایا و معایب روش‌های تدریس مدرن و روش‌های آموزشی مرسوم را مورد بحث قرار دادیم. پس از مطالعه کاملاً مشخص است که ادغام هر دو شکل تدریس برای سیستم آموزشی ما مفید خواهد بود. با پیشنهاد ترکیب هر دو تکنیک آموزشی، سوال اصلی مطرح می شود. بنابراین، در زیر اقداماتی را برای ترکیب روش ها پیشنهاد می کنیم. برای توضیح مباحث پیچیده ریاضی و حل مسائل شیمی، باید یک تخته سیاه در کلاس وجود داشته باشد. و برای آموزش یک مبحث نظری، معلمان باید از پروژکتور LCD استفاده کنند. بنابراین، از پروژکتورهای تخته سیاه و ال سی دی استفاده کنید. با استفاده از هر دو روش تدریس سنتی و مدرن، موضوعاتی مانند علوم و مهندسی را می توان به خوبی در کلاس توضیح داد. معلمان می توانند از تخته سیاه برای توضیح نظریه کمک بگیرند. در عین حال، آنها می‌توانند از ویدئوها یا ارائه‌های پاورپوینت برای توصیف این روش استفاده کنند. ابتدا، معلمان باید در مورد یک موضوع تحت روش‌های سنتی تدریس سخنرانی کنند و سپس روش‌های آموزشی مدرن را برای تجدید نظر در موضوع، بحث در مورد آن، جلسات حل مسئله و غیره بکار ببرند.

روش هایی که هر معلم در قرن 21 باید بداند

سیستم آموزشی مدرن حاکم در قرن بیست و یکم مستلزم متدولوژی های پیشرفته ای است که در مقایسه با روش های آموزشی قدیمی فضایی منحصر به فرد و مترقی برای آنها ایجاد کند. روش‌های تدریس قرن بیست و یکم افق‌های جدیدی برای یادگیری ایجاد کرده‌اند که شرکت‌کنندگان باید آن‌ها را کشف کنند. معلمان به عنوان یک شرکت کننده در همان سیستم آموزشی پیشرفته، باید روش های عملی و مزایای آن را نیز در نظر بگیرند. برای آن، آنها باید روش های خاصی را بدانند و بکار گیرند.

کلاس درس معکوس

یکی از روش هایی که به طور گسترده در سیستم آموزشی در سنین آتی مورد استفاده قرار می گیرد، ایده کلاس های درس معکوس است. این یک روش پذیرفته شده عمومی است که همچنین ثابت کرده است که برای رشد دانش آموزان مولد و فوق العاده کارآمد است. حتی این روش به عنوان یکی از تکنیک های پیشرو در نظر گرفته می شود که معلمان با اجرای روش های نوین تدریس باید در نظر داشته باشند. با توجه به ایده تکنیک کلاس درس معکوس، روش های آموزش همانطور که از کلمه نشان می دهد معکوس می شوند. از دانش‌آموزان خواسته می‌شود با دستورات لازم در خانه خود درس بخوانند و کلاس درس به مرکز آموزش عملی و فقط تبدیل می‌شود. بنابراین، کل روش آموزش معکوس می شود تا آن را پربارتر و پربارتر کند.

یادگیری پروژه محور

در روش‌های قدیمی‌تر نظام آموزشی، پروژه‌ها صرفاً بخشی از برنامه درسی بودند که برای همنام ظاهر می‌شدند. برنامه ها کاملاً بر آموزش نظری و بنیادی متمرکز بود. اما ایده یادگیری مبتنی بر پروژه در سیستم آموزشی قرن بیست و یکم معنای بیشتری دارد. همچنین این چیزی است که معلمان باید آن را به عنوان بخشی از نظام آموزشی مدرن بدانند. پروژه ها به وظایفی اشاره دارد که به دانش آموزان کاملاً مرتبط با رشته ای است که آنها دنبال می کنند. آنها با مطالعات موردی عملی ارائه می شوند که نیاز به استفاده از مجموعه مهارت و دانش آنها برای ارائه راه حل بهینه برای مشکل دارد. اینها از طریق انواع پروژه های موجود در سیستم آموزش مبتنی بر پروژه به چالش کشیده می شوند.

یادگیری مشارکتی

ایده یادگیری مشارکتی یا یادگیری مشارکتی، همانطور که از نامش پیداست، مبتنی بر مفهوم کار گروهی و تلاش جمعی است. اهمیت بخشی از تیم بودن و اینکه چگونه اقدامات فردی به اندازه کافی در جهت دستیابی به اهداف سازمانی هدایت می شوند را به ارمغان می آورد. این بیشتر یک رویکرد مبتنی بر ارزش است که در آن دانش آموزان نقش هر یک از اعضای تیم خود را در تکمیل کار درک می کنند. به هر یک از اعضای تیم مجموعه ای از فعالیت ها اختصاص داده می شود که باید قبل از مهلت مقرر انجام دهند. همه آنها در جهت یک هدف سازمانی مشترک کار می کنند که برای دستیابی به آن با کمال به تمام تلاش آنها نیاز دارد.

بازی گونه سازی

بازی‌های ویدیویی همیشه یکی از عناصر جذاب در بین دانش‌آموزان بوده است و گذشته ثابت کرده است که بخش آموزش می‌تواند از این بازی‌های ویدیویی برای تضمین بستر آموزشی عالی برای دانش‌آموزان استفاده مؤثری کند. این گونه بازی‌های مبتنی بر آموزش در بین دانش‌آموزان محبوب هستند که به آموزش مطالب مختلف به آنها کمک می‌کند. معلمان می توانند از چنین بازی های آموزشی تعاملی برای ایجاد علاقه دانش آموزان به مطالعه استفاده کنند. پلتفرم‌های متنوعی برای آن‌ها وجود دارد که علاقه‌شان را در زمینه‌های خاص برمی‌انگیزد. استفاده دقیق و مناسب از بازی‌ها در امر آموزش، علاقه و اشتیاق فوق‌العاده‌ای را در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند تا با محتوا آشنا شوند و آن‌ها را در بسترهای مجازی به عنوان یک فعالیت عملی به کار ببرند.

یادگیری بر پایه مشکلات

مورد بعدی در یادگیری مبتنی بر مسئله است که شامل مجموعه ای کامل از فعالیت ها تحت عنوان مشکلات و ارائه راه حل هایی است که مهارت ها و دانش دانش آموزان را تا حد زیادی افزایش می دهد. این همچنین سطح اشتیاق آنها را برمی انگیزد و جنبه حل مسئله تفکر را در ذهن آنها آغاز می کند. با توجه به سیستم یادگیری مبتنی بر مسئله، معلمان به دانش آموزان اجازه می دهند که مجموعه ای از مشکلات را داشته باشند که یادگیری و مهارت های کسب شده آنها را تا کنون به چالش می کشد. دانش آموزان باید با استفاده از هوش خود مشکل را حل کنند و این نیز به عنوان یک تکنیک کارآمد است که معلمان باید از آن پیروی کنند.

تفکر طراحی

آموزش و پرورش همه بسترهای قدرتمندی را فراهم می کند که نوآوری و خلاقیت را در دانش آموزان ترویج می کند. بنابراین تفکر طراحی و هدف آن چیزی جز ترویج ایده های نوآورانه و فعالیت های خلاقانه در ذهن دانش آموزان نیست. این به آنها اشتیاق جدیدی می دهد تا وارد برنامه درسی شوند و بهترین های خود را مطرح کنند. معلمانی که در شرف استفاده از روش های نوین تدریس هستند می توانند از رویکرد تفکر طراحی برای ترویج ایده های نو در بین دانش آموزان استفاده کنند. می‌توان با مجموعه‌ای از سؤالات یا مشکلاتی که ذهن خلاق آنها را تحریک می‌کند و آنها را وادار می‌کند تا راه‌حل‌های نوآورانه موفقی برای این موضوع ارائه دهند، ارائه کرد.

یادگیری مبتنی بر تفکر

بی‌تردید نظام آموزشی قدیمی‌تر از روش‌هایی استفاده می‌کرد که نیاز به تفکر عملی را منجمد می‌کرد و بیشتر بر رویکرد نظری و قلبی به یادگیری تمرکز می‌کرد. ثابت شده است که ایده یادگیری مبتنی بر تفکر بسیار کارآمدتر و انعطاف پذیرتر از ایده قبلی و در جنبه های مختلف موفق است. تحت رویکرد یادگیری مبتنی بر تفکر، مجموعه‌ای از سوالات به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که سطح حافظه آن‌ها یا مشابه روش تفکر طراحی را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود برای رویارویی با مشکل بیشتر روی رویکرد تحلیلی و منطقی تمرکز کنند. راه حل ها، عملی، منحصر به فرد، سفارشی شده با شرایط و چیزی است که کاملاً به راه حل های کتاب درسی مربوط نمی شود.

یادگیری مبتنی بر شایستگی

شایستگی‌ها به مهارت‌های تاکتیکی دانش‌آموزان اشاره دارد که می‌خواهند یاد بگیرند و کسب کنند، در حال یادگیری و رشد هستند یا مهارت‌هایی که قبلاً به دست آورده‌اند. این نوع یادگیری بر مزایای حاصل از کسب شایستگی های اصلی یا مهارت هایی که ترجیح می دهند یاد بگیرند و نحوه ارائه آن به دانش آموزان تمرکز دارد.

نتیجه گیری

پس از مطالعه دقیق روش های مختلف تدریس، هم روش‌های سنتی تدریس و هم روش‌های نوین تدریس مزایا و معایب خود را دارند. آنها مشابه هستند اما با یکدیگر متفاوت هستند. روش‌های نوین تدریس باید روش‌های متعارف تدریس را مبنای خود قرار دهند و فراگیران نباید ضمن استفاده از روش‌های جدید، از آن غافل شوند. با این حال، روش های آموزشی مدرن برای قرن حاضر برای آماده شدن با محیط و کسب و کارها مناسب است. معلمان ایده های نوآورانه مختلفی را برای توضیح مطالب به فراگیران معرفی می کنند. همچنین آموزش دانش آموزان با روش های مناسب و مدرن بر عهده معلمان است. معلم نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. پس این وظیفه او می شود که در جهت پذیرش روش های نوین تدریس گام بردارد. برای ارائه یک آموزش صحیح، باید ادغام یک معلم ماهر و روش های نوین تدریس وجود داشته باشد. به طوری که دانش آموزان نه تنها با دانش نظری بلکه با تجربه عملی دروس برای رویارویی با جهان و رقابت با رقبای خود آماده می شوند. به طور خلاصه، گنجاندن روش های نوین تدریس در این زمان ضروری است، زیرا با ایده اشکال سنتی تکرار و حفظ برنامه درسی برای آموزش دانش آموزان مخالف است. برای توسعه مهارت‌های تصمیم‌گیری، مهارت‌های حل مسئله و توانایی تفکر انتقادی، روش‌های آموزشی مدرن بهترین گزینه هستند. روش های جدید تدریس باعث بهره وری دانش آموزان و تشویق آنها به همکاری می شود. هر دو روش مؤثر هستند، اما این که کدامیک در این مدت انجام خواهد شد سؤال است و به وضوح می توان اهمیت روش های نوین تدریس را به وضوح احساس کرد.