مدیر هتل از گروه شغلی خدمات است و از سازمان ، تشكیلات و بخش های هتل و روش برقراری ارتباط موثر با مهمانان آگاهی كامل دارد و دانش مدیریت ، رهبری و سازماندهی در هتل ، مدیریت نیروی انسانی و شیوه برنامه ریزی و نظارت را می داند . همچنین مدیر هتل از قدرت ، تصمیم گیری و حل مسائل مختلف ، تنظیم بودجه مورد نیاز هتل و كنترل هزینه ها آگاهی دارد . از دیگر وظایف او اطلاع از بخش های صنعت گردشگری می باشد و با دكوراسیون و تزئینات داخلی هتل ، شیوه بازاریابی و جذب مشتریان ، شیوه ارتباطات درون و برون سازمانی و اجرای قوانین و مقررات مربوط به هتل ها آشنایی كامل دارد .
در استاندارد آموزش شغل مدیر هتل ، اصول مدیریت و سرپرستی هتل ها و مهارت های ارتباطی ، برنامه ریزی بودجه ، كنترل هزینه ها ، بازاریابی و ارتباطات درون و برون سازمانی و طراحی دكوراسیون آموزش داده می شود .
اصطلاح انگلیسی استاندارد :
Hotel Manager
-
مهم ترین استانداردها و رشته های مرتبط با این استاندارد :
-
مدیر غذا و نوشابه در هتل در رشته هتلداری
-
سازماندهی و تجزیه و تحلیل تشكیلات هتل
-
برقراری ارتباط موثر با مهمانان و مشتریان هتل
-
مدیریت و رهبری در هتل
-
نظارت بر بخش های هتل
-
كنترل هزینه ها در هتل ( Control Cost )
-
بازاریابی و فروش خدمات و اتاق های هتل
-
طراحی و اجرای دكوراسیون و تزئینات داخلی هتل
-
تجزیه و تحلیل بخش های مختلف صنعت گردشگری
سازماندهی و تجزیه و تحلیل تشكیلات هتل
-
سازمان هتل ها
-
انواع هتل
-
طبقه بندی هتل ها بر اساس تعداد اتاق و بازار هدف
-
درجه بندی هتل ها
-
نمودار سازمانی هتل و اهمیت آن
-
معرّفی خدمات و اتاق های هتل به میهمانان
-
كاركرد قسمتهای مختلف هتل برای میهمانان و مشتریان (قسمت های اصلی و فرعی هتل )
-
طراحی نمودار سازمانی یك هتل متوسط و بزرگ
برقراری ارتباط موثر با مهمانان و مشتریان هتل
-
تعریف ارتباط و انواع آن
-
اهمیت برقراری ارتباط مؤثر در هتلداری
-
مـوارد ارتباطات غیــر كلامــی ، كلامــی ، نوشتاری و الكترونیكی
-
اهمیت گوش دادن به نظرات و صحبت های دیگران
-
ارتباطات انسانی و كار گروهی
-
اهمیت رسیدگی به شكایات و گلایه میهمانان
-
علاقه ، انگیزه و اشتیاق به كار و زندگی
-
آداب معاشرت اجتماعی و الگوهای رفتاری
-
اولویت بندی انجام كارها
-
زمان بندی انجام كارها
-
بهبود گفتار ، رفتار ، نوع پوشش و ظاهر
-
تقویت كار گروهی
-
به كارگیری مهارت های ارتباطی
-
پیگیری امور مربوط به شكایات و گلایه میهمانان
-
كمك به میهمانانی با نیازهای خاص (معلولین ، نابینایان و…)
برقراری ارتباط موثر با مهمانان و مشتریان هتل
ارتباط مؤثر ، باعث افزایش رضایتمندی میهمانان و وفاداری كاركنان هتل خواهد شد و درخواست مهمانان در كمترین زمان ممكن ، پیگیری می گردد كه از اصول اخـلاق حرفه ای می باشد
-
مدیریت و رهبری در هتل
-
مبانی مدیریت و رهبری عمومی بخش
-
رفتار سازمانی
-
سبك های مؤثر در رهبری در هتل
-
امور اداری كاركنان
-
گزارشات مالی و اداری
-
كنترل و نظارت بر انجام امور كاركنان بخش های مختلـف هتل
-
تحلیل گزارشات بخش های مختلف هتل
-
ایجاد انگیزه در كاركنان هتل
-
ایجاد رهبری مشاركتی در هتل
-
استخدام و گزینش نیرو برای بخش های مختلف هتل
كنترل و نظارت بر بخش های هتل
-
نظارت در هتل
-
شیوه های كنترل و نظارت در هتل
-
كنترل و نظارت بر بخش فروش و بازاریابی هتل (بازاریابی ، روابط عمومی و دیگر بخش های درآمد زا) و بخش اتاقداری و خانه داری هتل (اتاق ها ، فضاهای عمومی ، لباسشویی ، خیاط خانه و دیگر بخش های هتل)
-
نظارت بر بخش امور مالی هتل (حسابداری ، تداركات ، انبارها و حسابرسی ، بدهكاران ، حقوق و …)
-
بخش غذا و نوشابه در هتل (آشپزخانه ، تشریفات ، رستوران ها و پذیرایی) و بخش اداری هتل (امور كاركنان ، بیمه ، بایگانی ، حضور و غیاب ، تخلفات انضباطی و …)
-
پذیرش میهمان ( پذیرش ، رزرواسیون ، اطلاعات ، راهنمای میهمان ) و بخش نگهبانی هتل (حفاظت فیزیكی ، حفاظت اخلاقی كاركنان ، حفاظت میهمانان هتل)
كنترل و نظارت بر بخش های هتل
-
كنترل هزینه در هتل ( Control Cost )
-
گزارشات و فرم های مختلف واحد كنترل هزینه
-
استراتژی قیمت گذاری خدمات برای رسیدن بـه حداكثر سود
-
هزینه های جاری
-
هزینه های خدمات هتل (غذا ، نوشابه ، اتاقداری ، همایش ها و دیگر موارد خدماتی) و هزینه های بخش های مختلف هتل (لوازم اداری ، وسایل ، تجهیزات ، دكوراسیون و مبلمان)
-
محاسبه هزینه تعمیرات و نوسازی بخش ها
مهارت :
-
كنترل دفاتر و فرم های ورود و خروج كالا و مواد غذایی به انبار ها
-
خرید و دریافت مواد غذایی و كالاهای مورد نیاز
-
مـواد غـذایی ، مواد شیمیایی و اقلام مصرفی هتل
-
قیمت گذاری انواع خدمات هتل
-
هزینه های انرژی
-
میانگین هزینه تمام شده خدمات
-
میزان تخریب ، كسری ، سرقت و موجـودی انبـار و كالاهای خریداری شده در هتل
-
كیفیت مواد غذایی و كالاهای مـورد نیـاز خریـداری شده برای هتل
بازاریابی و فروش خدمات و اتاق های هتل
-
انواع بازار
-
نیازها و خواسته های میهمانان
-
انواع بازاریابی و فروش
-
رقبا و رقابت در بازار
-
اهداف بازاریابی و فروش
-
محیط های بازاریابی و فروش خدمات و اتاق های هتل
-
تهیه پكیج های مسافرتی برای آژانس ها و میهمانان
-
همكاری با دفاتر خدمات مسافرتی و سایر بخش های صنعت گردشگری
-
تربیت پرسنل بازاریابی و فروش
-
قیمت گذاری اتاق و خدمات
-
معرفی خدمات و اتاق های هتل به میهمانان
-
جمع آوری اطلاعات بازار
-
تبلیغات بازرگانی ، تهیه و طراحی فیلم ، بروشـور ، عكـس و هدایای تبلیغاتی
طراحی و اجرای دكوراسیون و تزئینات داخلی هتل
-
دكوراسیون داخلی (مبلمان ، وسایل و تزئینات) وهماهنگی عناصر دكوراسیون
-
رنگ ها
-
نور
-
طراحی داخلی اتاق ها ، فضاهای عمومی و كارمندی
-
نور پردازی اتاق ها ، فضاهای عمومی و كارمندی هتل
-
انتخاب پوشش های دیوار و كف
-
انتخاب مبلمان ، تزئینات داخلی و فضاهای عمومی هتل
-
گل آرایی و فضای سبز
تجزیه و تحلیل بخش های مختلف صنعت گردشگری
-
انواع گردشگری
-
انگیزه های سفر
-
مزایای صنعت گردشگری
-
سازمان های ملی و بین المللی گردشگری
-
آثار فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و زیسـت محیطـی گردشگری
آموزش آنلاین و آموزش مجازی دوره مدیر هتل، توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای بر بستر سامانه های آموزشگاه یار آنلاین، دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور به شماره 31525 برگزار می شود.
-
صنعت گردشگری به مهمانان و مشتریان هتل
-
معرفی هتل های بین المللی و جایگاه آنها در صنعت گردشگری و سازمان های ملی و بین المللی و قوانین گردشـگری به مهمانان و مشتریان هتل